De juiste oplossing voor jouw klant adviseer jij!

De juiste oplossing voor jouw klant adviseer jij!
“Een warmtepomp maakt veel lawaai!” “Mijn elektrische boiler geeft te weinig warm water.” “Mijn warmtepomp verwarmt het huis niet voldoende.” Zijn veelgehoorde uitspraken door consumenten. In deze blog lees je hoe deze opvattingen rondom duurzame elektrische oplossingen tot stand komen en hoe jij dit als installateur kunt voorkomen!
Lang in opkomst
Warmtepompen en elektrische boilers zijn al voor langere tijd op de markt. Alleen al bij STIEBEL ELTRON worden warmtepompen al meer dan 40 jaar gemaakt en de elektrische boilers zelfs al langer. Nu met de hoge gasprijzen is er meer vraag naar duurzame oplossingen dan ooit. Toch zijn er ook negatieve geluiden te horen in de markt. Waar komen deze vandaan?
Door ontwikkeling
Zo lang als duurzame oplossingen bestaan, zo lang zijn ze ook doorontwikkeld. Zo was altijd een van de problemen dat warmtepompen veel geluid maken. Geluidsoverlast staat in Nederland met stipt op 1 als aanleiding voor burenruzies. Om Nederland te beschermen tegen geluidshinder van buitenunits van warmtepompen (en airco’s), heeft de Rijksoverheid per 1 april 2021 de geluidseisen aangescherpt. Tegenwoordig zijn (onze) warmtepompen dusdanig stil dat ze eenvoudig toe te passen zijn binnen de bestaande regelgeving voor installatiegeluid binnen en buiten de woning. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook lucht-water warmtepompen zonder buitendeel. Geen bonje meer dus met de buren. Alleen weet de consument vaak niet dat de warmtepomp van toen, zeker niet de warmtepomp van nu is.
Goed advies is het halve werk
De consument wil besparen op zijn energierekening en een duurzame oplossing in huis halen. Super! Tot dat je hoort dat ze liever niet willen isoleren bij de aanschaf van een warmtepomp. Of een te kleine boiler aanschaffen voor hun regendouche. Niet zo gek dat de warmtepomp de woning dan niet warm krijgt en de boiler niet genoeg warm water geeft. Zorgeloos en comfortabel thuis zijn begint bij goed advies. Door goed advies kunnen we samen het imago van duurzame producten verbeteren. Want vaak ligt het niet aan de producten, maar aan eerdere ervaringen van hunzelf, familie, vrienden of wat ze hebben gehoord via via. Dat is zonde! En maakt het werk van een installateur niet altijd makkelijker.
Jij maakt het verschil
Wil jij de installateur (of ontwerper, adviseur, werkvoorbereider, projectleider) zijn die wel altijd het passende advies heeft voor je klant? Dan is het van belang dat je op de hoogte bent van de verschillende systemen en oplossingen. Daarvoor hebben we verschillende gratis eendaagse trainingen. Of het nu gaat om advies bij het samenstellen van een systeem, basiskennis en montage of inbedrijfname en storingen. Wij bieden de passende training aan. Zo heb je altijd een training die bij jouw niveau of rol past. En zo krijgt de consument een passend advies voor zijn of haar verduurzamingsproject. Laten we samen gaan voor blije en tevreden klanten.
Dat wil jij toch ook?

